Δευτέρα, 30 Απριλίου 2012

ΘΑΛΑΣΣΟΠΟΥΛΙΑ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ

Το Αιγαίο Πέλαγος , είναι μια θάλασσα σπαρμένη με νησιά και νησίδες, κατάλληλη για τα θαλασσοπούλια που βρίσκουν τροφή στη θάλασσα και ασφάλεια για τα μικρά τους στις ακατοίκητες βραχονησίδες.

Θαλασσοπούλια δεν είναι μόνο οι γλάροι! Αλλά ακόμα και αυτοί δεν είναι όλοι ίδιοι μεταξύ τους.
Οι ελληνικές θάλασσες φιλοξενούν έξι είδη θαλασσοπουλιών: τον Αιγαιόγλαρο, τον Ασημόγλαρο, τον Θαλασσοκόρακα, τον Αρτέμη, τον Μύχο και τον Υδροβάτη. 
Το να ψάχνεις την τροφή σου στη θάλασσα είναι μια δύσκολη δουλειά. Όπως και οι ψαράδες όμως έτσι και τα θαλασσοπούλια έχουν δύο επιλογές: ή τη σιγουριά της γνωστής ακτής με τα μικρά όμως κοπάδια ψαριών ή τη μεγάλη ανταμοιβή με τις σπουδαίες ψαριές που ωστόσο βρίσκονται στο άγνωστο πέλαγος.

Αιγαιόγλαρος: ο παραδοσιακός νησιώτης
Αιγαιόγλαρος
Ο κατεξοχήν γλάρος του πελάγους αναγνωρίζεται από το σκουρόχρωμο κόκκινο ράμφος. Αποφεύγει τα κατοικημένα νησιά, προτιμώντας να ψαρεύει στην ανοιχτή θάλασσα και να φωλιάζει ομαδικά στις ακατοίκητες νησίδες. Οι περισσότερες αποικίες Αιγαιόγλαρου στην Ελλάδα βρίσκονται στο νότιο και το ανατολικό Αιγαίο.

Οι άνθρωποι ψαρεύουν εντατικά στα παράκτια νερά και παίρνουν τα μικρά αφρόψαρα που είναι η μοναδική τροφή του. Επιπλέον, όταν επισκέπτονται τις ακατοίκητες νησίδες διώχνουν τους ενήλικους Αιγαιόγλαρους αφήνοντας αυγά και νεοσσούς εκτεθειμένα στο ζεστό ήλιο και τους θηρευτές, όπως οι Ασημόγλαροι, οι γάτες και οι αρουραίοι.




Θαλασσοκόρακας: ο επίμονος δύτης
Θαλασσοκόρακας
Ο Θαλασσοκόρακας δεν ταυτίζεται με την κλασσική εικόνα των θαλασσοπουλιών. Συνήθως συναντάται σαν μια μαύρη φιγούρα που κάθεται στα βράχια της ακτής ή να κολυμπά μισοβυθισμένος στο νερό.

Ψαρεύει κολυμπώντας κάτω από την επιφάνεια και γι’ αυτό μπορεί να πιαστεί και να πνιγεί σε δίχτυα ή να προσβληθεί από πετρελαιοκηλίδες. Υπάρχει παντού στις ελληνικές θάλασσες, αλλά σε μικρούς αριθμούς και είναι πιο κοινός στο κεντρικό και το βόρειο Αιγαίο.


Ασημόγλαρος: ο πανταχού παρών
Ασιμογλαρος
Ο γνώριμος γλάρος πίσω από τα πλοία και πάνω από τη στεριά. Χάρη στην άφθονη τροφή που βρίσκει στους σκουπιδότοπους, έχει πολλαπλασιαστεί υπερβολικά με αποτέλεσμα να επιβαρύνει άλλα θαλασσοπούλια, αρπάζοντας αυγά και νεοσσούς ή καταλαμβάνοντας τις καλύτερες θέσεις φωλιάσματος.

Αρτέμης: ο θαλασσοπόρος
 
Ασιμογλαρος
Μοιάζει με γλάρο, αλλά συγγενεύει με τα άλμπατρος τα θαλασσοπούλια των ωκεανών του νότου και -όπως αυτά- νοιώθει άνετα στην ανοιχτή θάλασσα και διανύει καθημερινά εκατοντάδες χιλιόμετρα πετώντας ανάμεσα στα κύματα. Φωλιάζει στις ακατοίκητες νησίδες της Μεσογείου, αλλά ξεχειμωνιάζει στον νότιο Ατλαντικό.

Μύχος: ο βιαστικός
 
Μύχος
Μοιάζει με σκούρο Αρτέμη, με τον οποίο συγγενεύει. Συνήθως, πετά βιαστικά σε ομάδες πολύ κοντά στα κύματα. Οι περισσότεροι Μύχοι μένουν μόνιμα στη Μεσόγειο και σπάνια πλησιάζουν τη στεριά.
Με το τέλος της αναπαραγωγικής περιόδου, χιλιάδες Μύχοι εγκαταλείπουν το Αιγαίο και πηγαίνουν στη Μαύρη θάλασσα, για να εκμεταλλευτούν εκεί τους πλούσιους ψαρότοπους. Τέλη Οκτώβρη επιστρέφουν και πάλι στο Αιγαίο.


Υδροβάτης: ο μυστηριώδης
Μύχος
Μικρός σαν χελιδόνι, είναι ένα από τα μικρότερα θαλασσοπούλια στον κόσμο. Σπάνια πλησιάζει σε πλοία, στη στεριά ή σε άλλα θαλασσοπούλια. Λόγω μικρού μεγέθους και πληθυσμού στην Ελλάδα, δύσκολα παρατηρείται και ο τρόπος ζωής και οι αποικίες του παραμένουν ένα μυστήριο.

Οι πληροφορίες προέρχονται από την Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία. 

Παρασκευή, 27 Απριλίου 2012

ΤΟ ΔΩΡΟ ΤΗΣ ΒΡΟΧΗΣ

Η σημερινή μέρα ήταν πολύ ξεχωριστή για εμάς . 
Παρακολουθήσαμε μαζί με τη Β' τάξη του Γυμνασίου Αρχιλόχου ένα πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης με τίτλο "Το δώρο της βροχής".  Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε  τους εκπαιδευτικούς : Βασίλη Ψαλιδά,Βίκυ Μαλωτίδη και Ηρώ Αλάμπεη για την αφοσίωση και τον ενθουσιασμό τους και για όσα πρόσφεραν σ'εμάς και στους μαθητές μας. Χάρη στο δικό τους κέφι τα παιδιά  ανταποκρίθηκαν με τον ίδιο ενθουσιασμό και συμμετείχαν ενεργά σε κάθε δραστηριότητα.
Μαριαλένα Παναγάκη-Ιακωβίνα Ζουμή




Εντυπώσεις των παιδιών από  το πρόγραμμα

  • Μου άρεσαν πολύ τα πειράματα και ειδικότερα εκεί που βλέπαμε ποια υλικά είναι κατάλληλα για να αποθηκεύεουμε νερό.
       Βασίλης
  • Εμάς πιο πολύ μας άρεσε εκεί που δυο παιδιά είχαν κλειστά τα μάτια τους και προσπαθούσαν να καταλάβουν από τι υλικά ήταν φτιαγμένη μια στέρνα παλιά. 
      Δώρα- Βασιλική

  • Πιο πολύ μου άρεσε το πείραμα που κάναμε για να καταλάβουμε με τι υλικό πρέπει να κατασκευάσουμε μια στέρνα ή δεξαμενή.
       Γιώργος

  • Μου άρεσε που μπορέσαμε να μάθουμε πώς γίνεται μια δεξαμενή.Έτσι όταν μεγαλώσω θα ξέρω πώς να φτιάξω μια στέρνα.
       Παναγιώτης

  • Μου άρεσαν πιο πολύ τα πειράματα με τα υλικά κι εκεί που ήμουν με τα γυμνασιάκια.
       Νικόλας
  •  Τα πειράματα με τα υλικά και η στέρνα που μας έδειξαν. 
       Αντώνης
οι ζωγραφιές μας

η στέρνα


Βασίλης - Γιώργος

ο υδρολογικός κύκλος 


Δώρα- Βασιλική


νερό       ύδωρ

 το λεξιλόγιο του νερού

 όμβρια ύδατα = τα νερά της βροχής

 υδατοσφαίριση = παιχνίδι με μπάλα στο νερό (water polo)

 ύδρα = νερόφιδο

 υδραγωγείο = το μέρος από το οποίο με αγωγούς μεταφέρεται το νερό στα σπίτια μας

 υδρατμός = όταν το νερό εξατμίζεται και γίνεται αέρας


 υδραυλικός = ο τεχνίτης που φτιάχνει ό,τι έχει σχέση με το νερό

 ύδρευση =τροφοδοσία μιας περιοχής με νερό

 υδρόβιος = αυτός που ζει μέσα στο νερό

 υδροβολέας = το σταγονόμετρο

 υδρόγειος σφαίρα = γήινη σφαίρα, η γη 

 υδρολογικός κύκλος = ο κύκλος του νερού

 υδρορροή = ο σωλήνας που μεταφέρει το νερό από τη στέγη στη δεξαμενή


 υδροφόρα = το όχημα που μεταφέρει το νερό 


 υδροφόρος ορίζοντας = το νερό που υπάρχει κάτω από το έδαφος


φράσεις με το νερό
  • ήπιε το αμίλητο νερό
  • πνίγεται σε μια σταγόνα νερό
  • το αίμα νερό δε γίνεται
  • έκανε μια τρύπα στο νερό
  • μπήκε το νερό στο αυλάκι
  Για το λεξιλόγιο και τις φράσεις δούλεψαν η Ειρήνη, ο Παναγιώτης και ο      Αντώνης.


                                    το ερωτηματολόγιο που ετοιμάσαμε
                               για να μοιράσουμε στους συμμαθητές μας


Τις ερωτήσεις που σκέφτηκαμε όλοι μαζί, έγραψε στο χαρτί ο Νικόλας και μετέφερε στον υπολογιστή η Βασιλική.   
                           
                      Οι φωτογραφίες μας
   

ΚΥΚΛΟΦΟΡΩ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ

 Την Πέμπτη 26 Απριλίου φιλοξενήσαμε στο σχολείο μας  το Διοικητή του Αστυνομικού Τμήματος Πάρου Γεώργιο Αβραμίδη , ο οποίος μίλησε στους μαθητές για τους Κανόνες Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ ).
  Παρουσίασε  με διαφάνειες  τους βασικούς κανόνες Οδικής κυκλοφορίας και συζήτησε με τα παιδιά θέματα σχετικά με την ασφάλειά τους είτε όταν κυκλοφορούν σαν πεζοί είτε με το ποδήλατό τους. Τα παιδιά παρακολούθησαν με μεγάλο ενδιαφέρον  την παρουσίαση και συμμετείχαν στη συζήτηση που ακολούθησε.  







  Τον ευχαριστούμε για την ωραία παρουσίαση που έκανε και για τις πολύ χρήσιμες πληροφορίες που έδωσε. 

MY PET


Vasiliki
 Dora 

Τετάρτη, 25 Απριλίου 2012

Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ

το νερό συνεχώς ανακυκλώνεται με τη βοήθεια του ήλιου

  • Το νερό στη φύση βρίσκεται σε έναν συνεχή κύκλο... Από την αρχή του κόσμου, το νερό ταξιδεύει ξανά και ξανά διανύοντας το ίδιο, μακρινό, κυκλικό ταξίδι.
  • Ποια είναι η κινητήριος δύναμη του νερού; Ο ήλιος!Από την ηλιακή ακτινοβολία, τα επιφανειακά νερά της γης, δηλαδή τα νερά που βρίσκονται σε θάλασσες,  λίμνες, ποτάμια, αλλά και στα εδάφη της στεριάς θερμαίνονται και εξατμίζονται. ΄Ετσι το νερό από υγρό μετατρέπεται σε αέριο, δηλαδή σε υδρατμούς. Καθώς οι υδρατμοί κινούνται στα ανώτερα στρώματα της ατμόσφαιρας, έρχονται σε επαφή με ψυχρές, αέριες μάζες, συμπυκνώνονται και σχηματίζουν τα σύννεφα. Κι έτσι οι υδρατμοί με το βάρος που αποκτούν, πέφτουν πάλι στη γη ως βροχή , χαλάζι ή χιόνι
  • Το νερό που πέφτει από στη στεριά περνάει στο υπέδαφος,απορροφάται από τις ρίζες των φυτών ή συνεχίζει το ταξίδι του προς τη θάλασσα, περνώντας από ρυάκια,ποτάμια και λίμνες.Αυτή η διαρκής ανακύκλωση του νερού ονομάζεται υδρολογικός κύκλος ή κύκλος του νερού.
  • Υπάρχει δηλαδή μια σταθερή ποσότητα νερού που συνεχώς ανανεώνεται και "κινείται" σε έναν κλειστό κύκλο μεταξύ της θάλασσας, των σύννεφων και της γης.
  • Οι άνθρωποι ξανά και ξανά χρησιμοποιούμε το ίδιο νερό. Αν το σκεφτούμε , πίνουμε το ίδιο νερό που έπιναν κάποτε οι δεινόσαυροι! 

  • το ξέρετε αυτό;
  • το νερό είναι το μοναδικό στοιχείο στη φύση που συναντάμε και στις τρεις φυσικές καταστάσεις: υγρό, αέριο και στερεό!
  • Από τη θάλασσα, τις λίμνες και τα ποτάμια εξατμίζεται κάθε λεπτό μια ποσότητα 1.000.000(ένα δισεκατομμύριο) κυβικών μέτρων νερού που επιστρέφει στην ατμόσφαιρα.

 οι παραπάνω πληροφορίες προέρχονται από το  εκπαιδευτικό πρόγραμμα 
" Εξοικονόμηση νερού"  , ένα ολοκληρωμένο, εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τα σχολεία της Ανατολικής Μεσογείου, που διοργανώνει το δίκτυο"ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ SOS ".


Πέμπτη, 5 Απριλίου 2012

ΠΑΣΧΑΛΙΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Την Τετάρτη που μας πέρασε αποφασίσαμε να μην κάνουμε μάθημα και να την αφιερώσουμε σε δραστηριότητες σχετικές με το Πάσχα.Ευχαριστούμε πολύ την κ. Ιακωβίνα Ζουμή που οργάνωσε" το κυνήγι των κρυμμένων αυγών" και που συμμετείχε ενεργά , την κ. Σταυρούλα, την κ. Δήμητρα και την κ. Βάσω.

Ευχόμαστε σε όλους "Καλό Πάσχα"




1. Φτιάξαμε πασχαλινά κουλουράκια

Με τη βοήθεια της κ. Σταυρούλας , μαμάς της Δώρας , της κ.Δήμητρας , μαμάς της Βασιλικής και της κ. Βάσως , μαμάς του Παναγιώτη , φτάξαμε κουλουράκια για το Πάσχα και
τα πήγαμε στο καθημερινό συσσίτιο που μοιράζει η εκκλησία.




Τα κουλουράκια ήταν τόσο νόστιμα , που ξετρέλαναν μικρούς και μεγάλους . Έτσι σκεφτήκαμε να σας δώσουμε τη συνταγή για να τα φτιάξετε κι εσείς. Η συνταγή για τα κουλουράκια είναι από την κ.Σταυρούλα , που ήταν το χειροκίνητο μίξερ μας.

Κουλουράκια Σταυρούλας
υλικά

1 κιλό αλεύρι για όλες τις χρήσεις
4 κουταλάκια μπέικιν πάουντερ
2 κούπες βούτυρο ή μαργαρίνη
1,5 κούπες ζάχαρη
3 αυγά
1 κουταλάκι βανίλια
1 πορτοκάλι
μισό κουταλάκι αμμωνία

εκτέλεση

Κοσκινίζουμε το αλεύρι με το μπέικιν. Χτυπάμε το βούτυρο με τη ζάχαρη ν' αφρατέψει. Ρίχνουμε ένα- ένα τα αυγά και τη βανίλια.Διαλύουμε την αμμωνία στο πορτοκάλι.Συνεχίζουμε το ζύμωμα και ρίχνουμε το αλεύρι σε δόσεις. Θα γίνει μια ζύμη μαλακιά , εύπλαστη ,που να μην κολλάει στα χέρια. Πλάθουμε τα κουλουράκια, τα αλείφουμε με αυγό και τα ψήνουμε στους 180 βαθμούς.

Καλή επιτυχία!

2. Παίξαμε


Το κυνήγι των κρυμμένων αυγών" Easter hunt egg ",ήταν μια ιδέα της καθηγήτριας των Αγγλικών κ. Ιακωβίνας Ζουμή.
Πρώτα ζωγραφίσαμε τα αυγά. Η δασκάλα μας με την κυρία Σταυρούλα τα έκρυψαν στην αυλή του σχολείου. Νικητής θα ήταν αυτός που πρώτος θα έβρισκε πρώτος τα δικά του αυγά.
Πρώτος βρήκε τα αυγά ο Γιώργος και ...
κέρδισε ένα μεγάλο σοκολατένιο αυγό.



3. Φτιάξαμε στεφάνια για το Πάσχα









το στεφάνι της Βασιλικής








το στεφάνι του Παναγιώτη










4. Στο διάλειμμα παίξαμε όλοι μαζί στην αυλή