Κυριακή, 6 Μαρτίου 2016

ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ

    
     Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα κατά του σχολικού εκφοβισμού, ενός φαινομένου    που συνεχώς αυξάνεται,  κάποιες επιση-
 μάνσεις και πληροφορίες, με στόχο την  ευαισθητοποίηση και την επαγρύπνηση  .

          
Σχολικός εκφοβισμός:

-          Είναι πράξη που επαναλαμβάνεται για μεγάλο χρονικό διάστημα
-          Συνεπάγεται άνιση εξουσία
-          Μπορεί να είναι πράξη σωματική, λεκτική ή ψυχολογική

1. Τουλάχιστον 10% των παιδιών ενό σχολείου έχουν σχέση με περιστατικά εκφοβισμού, είτε ως θύματα είτε ως δράστες.
        2. Κάθε είδους δραστηριότητα εκφοβισμού βλάπτει την αυτοεκτίμηση του θύματος και του δράστη και επηρεάζει τη ζωή τους ως ενήλικες.
       3.  Οι νταήδες εξαρτώνται από την αίσθηση δύναμης που έχουν και ψάχνουν για σημάδια αδυναμίας. Μια σθεναρή άρνηση μπορεί να αποτρέψει το περιστατικό.
       4.Τα παιδιά που εμφανίζουν τέτοια συμπεριφορά είναι πιθανό να προέρχονται από γονείς με παρόμοιες εκδηλώσεις.
      5. Οι νταήδες χρειάζονται βοήθεια.
      6. το πιο αποτελεσματικό εμπόδιο για τον εκφοβισμό είναι τα άλλα παιδιά.
      7. Επεισόδια εκφοβισμού είναι δυσκολότερο να συμβούν σ’ ένα σχολείο που έχει αναγνωρίσει το πρόβλημα κι υπάρχει τακτική αντιμετώπιση.

                Τα περιστατικά σχολικής βίας και εκφοβισμού διακρίνονται σε δύο βασικές 
κατηγορίες:

                     άμεση βία και εκφοβισμός, που περιλαμβάνει πράξεις φυσικής ή λεκτικής βίας.
                     έμμεση βία και εκφοβισμός, που περιλαμβάνει πράξεις και
                     συμπεριφορέςκοινωνικού αποκλεισμού και συκοφαντίας.

Πολλές φορές τα περιστατικά σχολικής βίας μπορούν να λάβουν χώρα   σε όλους τους χώρους εντός και εκτός  σχολείου. π.χ.  στην αυλή του σχολείου, στις τουαλέτες,  στην τάξη, στην πλατεία.
            
              Σημαντική παρατήρηση

             Τα παιδιά δεν έχουν επίγνωση των διαφορετικών μορφών βίας και  εκφοβισμού.                                         

Ενδείξεις εκδήλωσης περιστατικού σχολικής βίας και εκφοβισμού.

Ø  Στην τάξη  συνηθίζουν να γελούν σε βάρος κάποιου μαθητή.
Ø  Στην τάξη υπάρχουν μαθητές που αναζητούν περισσότερη εξουσία.
Ø  Στην τάξη υπάρχουν μαθητές με απρόβλεπτη συμπεριφορά.
Ø  Στις ομαδικές εργασίες υπάρχει κάποιος μαθητής που  οι συμμαθητές αποφεύγουν ή  αρνούνται να τον επιλέξουν.
Ø  Στην τάξη υπάρχουν μαθητές με ελάχιστους ή κανέναν φίλο.

Τι μπορεί να είναι εκφοβισμός;

§  Δεν είσαι καλός στο ποδόσφαιρο, δεν θα παίξεις μαζί μας.
§  Δεν ξέρεις το παιχνίδι, δεν σε παίζουμε.
§  Μας εκνευρίζεις.
§  Μας πώς διαβάζεις έτσι; Τελείωνε.
§  Ο εγκλεισμός μαθητών στην τουαλέτα , στην τάξη , σ’ ένα χώρο από τον οποίο δεν μπορούν να βγουν.
§  Ο αποκλεισμός ενός μαθητή από την ομάδα.
§  Κάποιες φορές τα έντονα παιχνίδια μεταξύ των παιδιών, που μπορεί να προκαλέσουν πόνο.
§  Τα δήθεν αθώα πειράγματα των αγοριών σε αδύναμα ή πιο μικρά από εκείνα κορίτσια, που στην πραγματικότητα αποτελούν σεξουαλική βία.
§   Η ένταση, οι φωνές , ο θυμός. Κάποια παιδιά δεν αντέχουν, αλλά φοβούνται να αντιδράσουν.

ΜΥΘΟΙ
Ø  «Έπεσα θύμα εκφοβισμού αλλά δεν μ’ επηρέασε καθόλου».
Ø  «Εγώ έκανα ένα αστείο! Δεν ήξερα ότι θα τον ενοχλήσει τόσο πολύ...»
Ø  «Αυτό δεν είναι εκφοβισμός!Είναι απλά παιχνίδια και πειράγματα μεταξύ των παιδιών».
Ø  «Καλά να πάθει ...Αν έβλεπες τι έγινε, θα καταλάβαινε ότι πήγαινε γυρεύοντας!»
Ø  « Όταν σε ξαναχτυπήσει, χτύπα τον πίσω πιο δυνατά!»
Ø  «Το ξύλο και οι κλωτσιές μπορεί να προκαλέσουν ζημιά, τα επίθετα όμως δεν σε βλάπτουν.Μην το παίρνεις τόσο σοβαρά».
Ø  «Πρέπει απλά να μάθει να υπερασπίζεται τον εαυτό του.Η ζωή είναι σκληρή. Τι θα κάνει αργότερα στην κοινωνία;»

                                                             ΜΥΘΟΣ ΚΑΙ ΑΛΗΘΕΙΑ

                      «Εγώ έκανα ένα αστείο! Δεν ήξερα ότι θα τον ενοχλήσει τόσο πολύ...»

Τι μπορούμε να κάνουμε;
  
§  Πρέπει να  διαχειριστούμε τα περιστατικά σχολικής βίας όχι μόνο στο επίπεδο των άμεσα εμπλεκόμενων αλλά στο σύνολο των ενδιαφερόμενων μερών, αν θέλουμε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα.
§  Οι μεμονωμένες ή σποραδικές πρακτικές δεν φαίνεται να είναι αποτελεσματικές στη μείωση των επιπέδων βίας και εκφοβισμού.

 
   Πού μπορούμε να απευθυνθούμε;
 Ø  Κέντρο Πρόληψης N. Κυκλάδων «Θησέας Κυκλάδων» (Πάρος).
  Έδρα: ΠαροικιάΤηλ.: 22840 24745. Fax: 22840 28011.
Ø  ΚΙΝΗΤΗ ΜΟΝΑΔΑ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΒΑ ΚΥΚΛΑΔΩΝ
Παροικιά – Θέση Αγ. Παντελεήμονας Διασταύρωση Γκίκα
Τηλ.: 22840 22011, 22840 24911  Fax: 22840 24911

        
   Στις γραμμές βοήθειας (ενδεικτικά):

Ø  Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή SOS 1056 πανελλαδικά όλο το 24ωρο.
Ø  Γραμμή –Σύνδεσμος 801 801 1177 της ΕΨΥΠΕ
    Στο διαδίκτυο
Ø  http://stop-bullying.sch.gr/

              Βιβλιογραφία:

1. Εκπαιδευτικό Υλικό Πρόληψης
Δεξιότητες για παιδιά του Δημοτικού ΚΕΘΕΑ TACADE

            2. «Εκφοβισμός και βία στο Σχολείο», DanOlweus, εκδ. Ε.Ψ.Υ.Π.Ε.)
            3. Οδηγός Διαχείρησης περιστατικών Σχολικής βίας και Εκφοβισμού
     Ίδρυμα Θεμιστοκλή και Δημήτρη Τσάτσου-
    Κέντρο Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου